بررسی عناصر روایت داستانی «24 ساعت خواب و بیداری» صمد بهرنگی
نویسندگان
چکیده مقاله:
امروزه داستان کوتاه بعد از شعر، مهمترین نوع ادبی شمرده میشود که به طور گسترده در میان مردم رواج پیدا کرده است. داستان کوتاه به عنوان یک داستان فنّی، دارای عناصری مانند طرح و پیرنگ، شخصیّت، جدال، زمان و مکان، زاویه دید، و... میباشد که همه آنها به صورت هماهنگ و سازمان یافته، پیرامون عنصر درونمایه و در خدمت آن در حال حرکت هستند. پژوهش حاضر به بررسی عناصر داستانی در داستان 24 ساعت خواب و بیداری صمد بهرنگی پرداخته است. بیشتر داستانهای بهرنگی سبک رئالیستی دارد. او به یاری شگرد داستاننویسی و به شیوة واقعگرایانه، مسائل عینی و زندگی فقرزده و مشکلات طبقات فرودست جامعه را به تصویر کشیده است. در این مقاله، پس از شرح مختصر عناصر فنّی موجود در داستان 24 ساعت خواب و بیداری، نمونههای مربوط به آن عناصر ارائه میشود. نتایج این مطالعه حکایت از این دارد که داستان 24 ساعت در خواب و بیداری، به عنوان یکی از تأثیرگذارترین و برجستهترین داستانهای بهرنگی توانسته است با بهرهگیری مناسب از عناصر داستانی، به خلق تصویری تحسر برانگیز از نحوة زندگی و امرار معاش کودکان خیابانی و بیسرپناه موفق شود.
منابع مشابه
بررسی عناصر داستان(شخصیت ،درونمایه،پیرنگ،روایت)در نوشته های صمد بهرنگی
صمد بهرنگی را، ما به عنوان نویسنده ای، که به زبان ساده و با هدف سیاسی برای بچه ها قصّه می نوشت، می شناسیم.او نویسنده ای رئالیست است که قالب داستان را برای آگاهی و بیداری نسلها و توده ها و به منظور عصیان علیه تباهی، انتخاب کرده است. در این رساله برای آشنا شدن با اندیشه های صمد بهرنگی ابتدا بستر زمانی دهه چهل، اوضاع سیاسی واجتماعی آن دهه، انقلاب مشروطه، حزب توده و مارکسیسم و تأثیر آن براندیشه های ...
15 صفحه اولبررسی زبان و اندیشه صمد بهرنگی در آثار داستانی وی
ادبیات داستانی، بخش مهمی از آثار ادبی است که از آن چه مربوط به واقعیت زندگی ماست سخن می گوید و از میان این آثار داستانی، روایت های بسیاری وجود دارند که به بیان درد-ها و رنج های ملموس آدم های اطراف ما می پردازند. نویسندگانی هستند که «تعهدی اجتماعی» برای هنر قایلند و انسان را به ساختن جهانی بر می انگیزند که شایسته زیستن اوست.در بین آثار ، داستان هایی هستند که کودکان و نوجوانان را مخاطب خود قرار د...
15 صفحه اولبررسی و تحلیل سبک شناختی آثار داستانی صمد بهرنگی
مفهوم سبک در ادبیات، شیوه ی خاصی است که هر شاعر یا نویسنده ای برای بیان مفاهیم و افکار خود بر می گزیند. سبک شناسی نیز علم بررسی شیوه های بیان هنری و ادبی به کار گرفته شده توسط ادباست. بررسی سبک از راه های مختلفی انجام می پذیرد که عبارت است از: 1. سبک شناسی فردی: که از مراحل عالی سبک شناسی محسوب می گردد و به بیان ویژگی-هایی می پردازد که اثر یک شاعر یا نویسنده را از آثار دیگران متمایز می کند. 2. ...
بررسی عناصر شخصیت و حادثه در داستان «اولدوز و عروسک سخنگو» از صمد بهرنگی
در این جستار به بررسی دو عنصر شخصیت و حادثه، در داستان اولدوز و عروسک سخنگوی صمد بهرنگی پرداخته شده و با این هدف که صفات ارزشی و ضد ارزشی، محصول شخصیت پردازی داستان است، یا منوط به حوادث آن از متغیرهای پویایی شخصیتها، هشت نمونهی غم ـ شادی ـ ترس ـ عصبانیت ـ امید ـ ناامیدی ـ صبوری ـ کمصبری انتخاب و با روش تحلیل محتوا ارزیابی شده است. با تحلیل آماری دادهها مشخص شد؛ بالاترین فراوانی مربوط به...
متن کاملکودکانه های سیاسی صمد بهرنگی
در فضای بسته و خفه ای که مجاری گفتگوی سیاسی در حوزۀ عمومی هر چه تنگ تر می شد، گشایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دیماه 1344، بیش از آن که گامی در جهت ارتقای فرهنگی کودکان ایرانی باشد، به مثابۀ باز شدن روزنه ای سیاسی برای روشنفکران منتقد بود. آنگاه که بیان شفاف و نقد سیاسی و اجتماعی آشکار غیر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 7 شماره 23
صفحات 79- 106
تاریخ انتشار 2015-05-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023